Här går vi på en 2,7 km lång led som ska ta oss fram till starten av El Camino del Rey.

Att gå Kungens led är någonting som vi har pratat om i flera år. Innan jul försökte vi att få till vandringen nerifrån Malága, men det visade sig vara lite mer besvärligt än vi trott. Under oktober skadades både tågbanan och vägen där bussen åker under ett kraftigt regn. Tågbanan är fortfarande skadad men nu är vägen lagad. Vi hade kunnat ta husbilen från Ronda till Ardales – utan problem för det var en fin väg, men sedan hade vi behövt hitta en parkering stor nog åt våra 8,5 m. Sista biten till El Chorro hade vi fått lösa med taxi. Det blev lite för många pusselbitar som skulle funka, så nu valde vi att hyra bil istället.
Äntligen blev det igår vår tur att gå leden!

Vackra vyer påväg till startpunkten för leden.

Vi parkerar bilen vid den norra entrén precis vid restaurangen. Sedan går vi genom en väldigt kort tunnel, rätt ut i naturen, det är väldigt bra skyltat. Här lutar stigen till vänster hela tiden. Klockan är bara 9 på morgonen men man är lika vinglig som efter en för lång natt på krogen. Och det är kallt! På morgonen när vi lämnade Ronda var det frost på bilrutor, vägar och åkrar, -1 grad. Vi väntar ivrigt på att solens strålar ska komma åt mellan bergstopparna. När vi börjar gå leden 10,30 är det fortfarande mycket kallt, kanske 5 grader. Trots våra 4 lager på överkroppen önskade vi att vi ändå tagit på oss långkalsongerna. Vi avundas de som anländer med både mössa, halsduk och vantar. Vi avundas inte de som kommer joggandes med andan i halsen och närapå missar sin “avgång”, de verkar vara helt oförberedda och när en av männen stannar vid läskautomaten får han direkt skäll av övriga i gruppen – det fanns ingen tid till att handla. En av kvinnorna sneglar mot toaletterna och svär för sig själv, det finns inga toaletter
inne på leden och den tar ungefär 2 timmar att gå.

Vid biljettkontrollen får vi en varsin hjälm och ett hårnät. Vi skojar om att spara hårnäten och använda i husbilen eftersom vi fäller långa hårstrån överallt. Vi utvecklar sedan idén till engångshandskar
och blå “sjukhus-tossar” till fötterna.

Vid entrén släpps max 50 personer per 30:e minut. När man köper biljetter kan man välja att gå en guidad tur eller att gå “ensam”. Vi gick på egen hand och inkluderade bussbiljett i priset eftersom att leden inte startar och slutar på samma plats. När vi hade gått färdigt leden tog vi smidigt
bussen tillbaka till restaurangen där vår hyrbil stod parkerad.

Nu blir det en kort historielektion igen, i vanlig ordning! Denna 3 km långa vandringsled byggdes under de 5 första åren på 1900-talet. Det fanns två kraftverk på varsin sida av ravinen vid El Chorro och leden byggdes för att man skulle kunna transportera både material och människor mellan kraftverken. Det var gamla fängelsefångar som fick arbeta vid vattenkraftverken, kanske är det därför den första leden inte är så “välgjord”. Den gamla leden är byggd med järnvägsräls som ram och stenblock lagda därpå. På vissa delar av leden finns det gamla rostiga stolpar som en gång var en del av ett räcke eller en väldigt låg cementkant, men på majoriteten av leden finns inget skyddsnät alls. Leden fick först sitt namn av
Kung Alfonso XIII år 1921 när han skulle inviga vattenreservoaren intill leden.

Den gamla leden går under den nya och här ser ni dess skick. Till vänster i bild ser ni även tågbanan.
Naturen vid leden är makalöst vacker! Vissa delar fick vi lov att filma när allt det vackra framför oss inte rymdes på ett och samma kort. På bergsväggen till höger kämpade sig två klättrare sakta uppåt.
Bakom oss syns den gamla akvedukten, som man gick på förr, och den nya hängbron som vi snart ska gå över.
Den här bilden får en verkligen att förstå varför den gamla leden kallades “världens farligaste led”.
Inte så farligt, tyckte Tina, på den svajande hängbron 100 meter över vattennivån.
Skönt att ha överlevt, tyckte Bengt!
Tack för den här fina vandringen, Caminito del Rey, detta ska vi aldrig glömma!

För er som har missat det så har vi laddat upp 2 st videos på vår Facebooksida. Se dom här och här!

6 kommentarer till “Caminito del Rey”