Det börjar att bli mer hästar än bilar i byn nu!

Redan i förrgår började man förbereda inför denna storhelg. Vi förstod först inte varför man grävde upp diken runt alla obebyggda områden i byn. Men idag hörde vi att denna “mini-fiesta” drar ca 200,000 människor hit till denna lilla yta. Ja, vi hoppas också att det inte kommer SÅ många, för vi begriper inte hur alla ska få plats här där det normalt bor knappt 1500 människor. Hursomhaver, de gräver diken för att folk inte ska kunna parkera vartsomhelst eftersom det tog byn 2 dagar att få bort alla bilar och människor från byn för några år sedan, eftersom att alla hade parkerat in varandra och fastnat i sand och elände. Vi står tryggt kvar här på campingen medan många husbilar har rullat in i staden idag för att fricampa på stora sandparkeringar. Igår fick vi tag i ett svenskt par som parkerat nere vid kusten, på sandstranden. Jo, där var sanden så lös att mannen fått gräva med spade till klockan två på natten. De hade sjunkit ner i sanden upp till motorhuven. Inte så kul kanske. På morgonen kom dock tre snälla spanjorer med plankor och sten att lägga under däcken för att han skulle kunna köra iväg och tillslut lyckades de.
Ibland är det liksom inte värt att ta risken 🙂

Människor börjar samlas vid sina hem.

Vi har fått nya grannar här på campingen. Ett gäng spanjorer kom in med personbil och öppen släpkärra. På biltaket hade de vikt vanliga sängmadrasser dubbelt, ni vet de ca 30 cm tjocka. Det tar 4 personer mer än en timme att sätta ihop tältet. Tjejerna placerar sedan sina rosa reseväskor med rullhjul bredvid tältet och festen kan börja. Ja, vi har ju öronproppar som tur är och vi stannade ju faktiskt kvar för att vara en del av denna folkfest så det är nog bara att gilla läget, som Tomas Ledin sjunger.

Ännu en avbildning av den heliga jungfrun som är helgens “snackis” i byn.
Längst till vänster syns byn El Rocío. Här är fullt med flamingos och ser du hästarna i mitten av fotot?

Igår fick vi i alla fall se flamingos. De reagerar på att ljudet i byn ökar i och med fiestan och drar sig en bit bort. Vi fortsatte där vi slutade sist och tog en knappt 4 km lång promenad i nationalparken med inriktning fågelskådning. Här är bra anpassat för turisterna och det är så tyst. Synd bara att man på flera utkiksplatser hör biltrafiken från motorvägen. Det stör nog både fåglarna och oss. Vi har sett många olika fåglar! Vi har sett bronsibis, häger, stork, smådopping, vit ibis, flamingos, rödhuvad dykand, styltlöpare, svarttärna, gräsand och något så exotiskt som talgoxe. Vi såg flera örnar – men vi minns inte namnet på just den sorten! Vi hade en engelsman bredvid oss just då som förklarade och pratade. Klockan hade slagit 13 och han berättade att inte före det klockslaget ser man de större fågelarterna flyga högt på himlen. Det är först då termalvindarna är så varma att de kan sväva över dom. Mycket man inte vet, mycket man lär sig! Vi såg ingen blå kungsfiskare idag, men engelsmannen hann se en som korsade sjön, tack vare att han kände igen lätet. Vi fick istället syn på de blå fåglarna vi såg dagen innan och nu vet vi namnet; blåskata.

En del av det fina promenadstråket i La Rocina.
Blåskator. Svårt att tro att de är släkt med den vanliga svart/vita skatan. (Bild lånad från Google)
Här spanar vi efter fåglar. Det kryllar inte av dom, men det här är sämsta tiden på året för fågelskådning. Vi hörde att bästa tiden ska vara under april.
På väg ner till ett utkikshus, allt för att inte skrämma bort fåglarna när man kommer.
Vi kom riktigt nära dessa storkar och deras bo.

5 kommentarer till “Folkfesten börjar och vi får ännu en fin dag i nationalparken.”

• Vad fina bilder! Kul att vara på plats när det är fest. Och att inte stå parkerad mitt i smeten utan kunna dra sig undan när en vill. Ha en härlig helg!

• Hejsan
    Trevligt att följa er resa. Har varit där två gånger som sol och bad turist ska dit i oktober nära malaga jag undrar om besöket på spanska ridskolan kan man bara åka dit eller behöver man förköp biljetter.
    Fortsätt trevlig resa

• Kul att du hittat hit Mia! Visst är här fint. Lite kallt för bad nu tyvärr, men solen kan man ju njuta av ändå!

Vi var på ridskolan en timme innan showen börjar och fick biljetter. Lågsäsong behöver man inte boka innan, endast under maj-sept. Tror dock det går, om man vill att köpa på internet och skriva ut hemma. Hoppas ni får se showen och gillar den!