Det är inte alltid så enkelt att kombinera detta. Inte för oss åtminstone. Ofta är vi ute och går många timmar i sträck när vi besöker städer eller byar, men hur många timmar vi än avverkar får vi ingen pulshöjande effekt. Tina har gått från att träna i gymmet hemma med kettlebells, hantlar, skivstång, crosstrainer, step-up bräda och pilatesboll till att inte ha någonting annat tillgängligt än ett ynka gummiband. Ja, det har inte känts särskilt upphetsande för en som är van vid att mäta styrkeökningen vecka för vecka. Dessutom har ju kroppen inte fungerat med rygg/benvärk sedan 2 år tillbaka och efter att ha envisats med fortsatt träning och sjukgymnastik utan full återhämtning har vi nu även provat ett liv utan träning utan att mirakulöst ha blivit återställd. Så nu är det väl bara att sätta igång med träning på riktigt igen och se vad det ger nu när man inte är utarbetad.
Bengt har kört cross i sina yngre dagar och tycker att han har tränat tillräckligt i livet.
Skämt åsido, även han vill gärna komma igång lite.

Här tog vi en fikapaus i skuggan. Det enda som hördes var ljud ifrån olika djur; bin, fåglar och getter.

Idag har vi cyklat mycket längs med floden Guadiana som skiljer Portugal från Spanien. Det blev en tur på ca 25 km med mycket uppförsbackar och nerförsbackar, men ändock överkomligt för oss “otränade”. Efter en timme kom vi fram till en fin öppen plats bredvid en olivodling. Här stannade vi till och Tina fiskade upp det nyinköpta hopprepet ur väskan med orden: “Nu blir det boot camp!” Sen höll vi på där, i vårt alldeles egna gym med övningar som dök upp i huvudet till fåglarnas sång. Det var det bästa gymmet vi någonsin besökt! Bengt hittade ett par stenar som vi kunde använda som vikter.
Ja, man tager vad man haver.
Sitter du på en övning som skulle passa för vår utomhusträning vill vi gärna ha tips på den/de i kommentarsfältet, TACK! 🙂

Knäböj med hopp, eller små grodorna?
“Rodd med liten sten”.
Alla känner väl till “Indianen”?
Utfall.
Och lite biceps på det.
Utsikt över vårt “gym” från ovan. Inte helt fel!

Efter träningen drog vi vidare på cyklarna mot Foz de Odeleite. Under hela dagen såg vi en handfull bilar, knappt 10 st människor och en arg hund. Snacka om att vara ute i naturen, helt fantastiskt. När vi kom tillbaka till husbilen, 4 timmar senare, smakade det bra med jordgubbar i solstolarna. Vi är trötta men nöjda och tänker att detta borde vi ju göra oftare – dra iväg till en ostörd glänta någonstans och träna. För det känns lite “sådär” att dra igång utanför husbilen när man står på en ställplats eller camping med grannar. Det verkar vara lite tabu över husbilsliv och träning. Det blir lite cirkus över det hela om man sätter igång för helt plötsligt sitter alla ute och iakttar “tokstollen” som tränar på semestern.
Fast det här är ju inte en semester, det här är ju vårat liv.

Gissa om vi blev förvånade när vi kom runt en krök och vägen försvann under vatten?
Längs vägen såg vi Iberiska grisar och deras söta små kultingar. På andra sidan ån var det fullt av getter med klingande bjällror som hördes genom dalen.
Här löper floden Guadiana som skiljer länderna åt, det är verkligen simavstånd.

9 kommentarer till “Träning och husbilsliv.”

  • O ja! Träningsövningar kan ni få hur mycket ni vill! Kroppsvikt? Gummiband? Naturträning? Par-övningar? Säg vad ni vill ha så fixar jag det

  • Så fina härliga bilder, vi får ta del av!!! Å träningen, den kommer igång, när era kroppar är redo. Tänk på att stress kan förgöra en kropp, stress är en fiende och då lagrar kroppen mer fett än normalt, för att kunna ha “i strider”=stress. Så har jag fått det förklarar för mig iaf, låter logiskt.
    Så se till att få ur stressen först, så kommer det funka klockrent med träningen sen. Puss & Kram på er

  • Så fina härliga bilder, vi får ta del av!!! Å träningen, den kommer igång, när era kroppar är redo. Tänk på att stress kan förgöra en kropp, stress är en fiende och då lagrar kroppen mer fett än normalt, för att kunna ha “i strider”=stress. Så har jag fått det förklarar för mig iaf, låter logiskt.
    Så se till att få ur stressen först, så kommer det funka klockrent med träningen sen. Puss & Kram på er

    • Hmm, ja, det låter ju inte helt konstigt. Vi känner oss rätt nerstressade nu faktiskt. Men å andra sidan tyckte vi att vi var avslappnade för 3 mån sen också…men nu när vi tänker tillbaka var vi allt annat än avstressade då… 🙂 Tack för pepp och hoppas du snart är på benen igen!!! <3

  • Himla fin resa ni gör och kul att få ta del av. Kan starkt rekommendera att hoppa hopprep, de ökar pulsen & gör susen på magen(om man har en) och glöm inte “stå i plankan”. Båda dom stärker ryggen en massa.
    Ha de Bäst! // Madeleine

  • Lite kul är de med hopprep, man(läs jag) orkade typ inte hela 3min 1a gången (apförvånad) men snabbt kom jag upp till resultat som blev till 15min 🙂
    Ses kanske till sommarn, lev väl!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *