5 ½ timmes frisk luft och solsken.

Europa, Husbil, Portugal, Vandring
Algarve, Odeleite, PR5 Terras da Ordem Trail, vandra i algarve
Bengt påväg uppför en brant backe med skiffergrund som trasade sönder under fötterna som rutten ved.

Idag har vi gått leden PR5: Terras da Ordem Trail.
Den är 12,5 km lång men för att komma till den fick vi gå 2 km, så det slutade på 16,5 km för oss idag.
Det var lite väl långt, men ändock känner vi oss relativt fräscha faktiskt!
Lite ont ska man väl ha efter en sån tur?!
I förrgår cyklade vi ju GR15 och dagen innan gick vi leden PR4 så nu har vi inte så mycket fler vägar att gå på i närområdet utan att korsa eller gå på samma led som vi gjort förut. Då börjar det väl bli dags att ge sig vidare. Igår hade vi vilodag, då lapade vi sol (läs Tina) och tvättade kläder.
Imorgon känns det som att våra kroppar behöver vila lite igen.

Algarve, Odeleite, PR5 Terras da Ordem Trail, vandra i algarve
Utsikt över byn Odeleite.

Dagens led har bjudit på många utsikter från ovan. Knappt 3 timmar bort kom vi till ett högt utkikstorn och från det såg vi vår ställplats och omkringliggande byar som vita fläckar i de grönskande kullarna.

Precis som tidigare turer har vi idag passerat mindre odlingar av citrusfrukter, oliver, grönsaker och vindruvor. Portugiserna verkar vara ett trevligt folkslag som hälsar när de passerar i sina jeepar på de små grusvägarna mellan odlingarna. De vinkar från långt håll och hejar när man passerar nära. Vilken skillnad från Sverige då man ogärna hälsar på någon man inte känner och undviker ögonkontakt. Men detta upplevde vi redan i Spanien. Det är märkligt med språk hur de går hand-i-hand med varandra. Nu är vi knappast några språkexperter men vi ser mycket likheter mellan portugisiska, spanska och franska. I Portugal verkar man inte ha samma behov av att kunna deras språk, även om det uppskattas att man kan de vanligaste fraserna såklart. De verkar inte anse att alla ska kunna deras språk som tyskar och fransmän utan de har förstått att deras språk har begränsad spridning i världen. Men vi förstår inte hur det kommer sig att hela Brasilien pratar portugisiska när nästan hela Sydamerika pratar spanska.
Det är väl tack vare nån sjöfarare härifrån förstås, men att det fortfarande lever kvar.

Utsikt från utkikstornet.
Algarve, Odeleite, PR5 Terras da Ordem Trail, papaya, vandra i Algarve
Till lunch blev det papaya vid en liten damm, inte helt fel.
Algarve, Odeleite, PR5 Terras da Ordem Trail, vandra i algarve
Glada över att återse Odeleite igen, ca 4 timmar senare.
Solnedgången från vår ställplats. Den är vacker och varje kväll alltid lite annorlunda.

Eftersom det är fredag kväll kör vi vidare på vår tradition med “På spåret” som vi värmer upp med vårt spel med samma namn. Vårt spel är lättare än själva tv-programmet, det är sällan vi lyckas få mer än några poäng där. Antingen har man blivit korkad eller så var programmet lättare för några år sedan.
Trevlig helg önskar vi från Algarvekusten! (Japp, detta ställe hör faktiskt dit även om vi inte ser havet.)

5 thoughts on “5 ½ timmes frisk luft och solsken.

1. Vad fina vyer ni sett o så härligt att vandra i så vackra miljöer. Även om jag inte skulle kunna gå så länge, som ni gör, så längtar jag just efter sånt, just nu, i Sverige.
    Här får vi grusa isiga vägar, men vi är glada över tövädret!
    Kram på er!

1. Allting har sin charm och ibland längtar vi (läs Tina) efter snö och iskalla vindar som pinar både kinder och ben när man är ute på promenad. Men visst är det lätt att längta efter sånt när man har sånt här väder… 😉

2. Vackra bilder åter igen. Bara tanken att äta lunch vid den lilla gölen, så vackert. Försöker räkna alla stopp med nålarnas hjälp men det blir olika antal varje gång, hmm. Men många är det, bra jobbat på trots allt denna korta tid ni varit ute. Ha de.

1. Ja, vi sa att vi borde ta med oss matsäck och bara gå ut och äta lunch i naturen. När man har det så fint runt omkring sig gäller det ju att passa på. Och vi tror att stora delar av Portugal kommer att bjuda på mycket utomhusaktiviteter. Det bästa med där vi är nu, räcker det att gå 5 minuter för att komma bort från alla människor på ställplatsen och endast höra fågelkvitter och se kullar runtomsig. Men imorgon rullar vi vidare till nya vyer. Förresten har vi inte ens en blå knappnål för varje plats vi stannat vid, visst är det otroligt? Vi har sett mer nu än i hela vårt liv sammantaget, typ! 🙂 Ha det fint ni också!