I ett tidigare inlägg skrev vi om att vi “fått” problem med vikten. Viktproblemet kvarstår trots att vi har gått på hårdbantning genom att tömma ALLT i husbilen. Men ska vi ta det från början?

Uppmuntran om att köpa större och dyrare husbilar hos en återförsäljare.

Alla som har tagit B-körkort före år 1996 får köra B-klassade husbilar på upp till 12 ton, detta är något som husbilsfirmor trycker hårt på för att få sälja dyra husbilar till en större grupp människor. Det är också något som husbilstillverkarna bestämt sig för att utnyttja till fullo. Ja, och där börjar troligtvis problemen vi upplever med vår husbil. Det är en B-klassad husbil vars chassi finns i flera olika modeller 51, 53, 58 (som vi har), 61 och 64. Chassit är som sagt var samma på alla bilar, men vartefter bilarna har byggts i större versioner har man helt enkelt bara förlängt överhänget därefter. Hmm, ja det kanske inte blir så bra.

Vi har under resan upplevt att husbilen varit svår att hantera i vissa situationer. T.ex. när man hamnar i en “dålig” vinkel där det går både upp och ner strax efter varandra – ja där tar vi i med våra hydrauliska stödben. Detta har varit ett problem vi haft under i stort sett varje förflyttning. Vi skrapar ofta i stödbenen i uppförsbackar, då menar vi inte bara branta backar utan även små “släntar”. Grusbackar är bara att glömma, dom får man lov att backa uppför istället för att däcken slirar. Till och från sitter man och “styr i luften”, framförallt när man kör på slitna vägar med små håligheter och bulor på.

Dessa problem hade vi efter rekommendation tänkt att lösa med luftfjädring och därmed höja markavståndet och få ett styvare chassi. Men det var tills vi förstod att problemet låg djupare än så…

När vi kom tillbaka till Sverige åkte vi av nyfikenhet till en fordonsvåg för att se hur vi låg till med vikten. Här insåg vi att vi hade 2 tons skillnad i vikt på framaxeln och bakaxlarna. Inte konstigt att man har “suttit i luften och styrt” samt slirat i uppförsbackar…

Bruttovikt
Totalvikt: 5400 kg
Framaxel: 1730
Bakaxlar: 3670

Maxvikt
Framaxel: 2300 kg
Bakaxlar: 3200 kg

Vi har alltså inga problem med totalvikten, men som ni ser har vi större problem med axeltrycken. Hur vi än stuvar om i husbilen lyckas vi inte höja framaxeltrycket. Vi lyckas dock sänka bakaxeltrycket när vi tömmer husbilen HELT. När den är tom, totalt urplockad på minsta pinal får vi istället följande axeltryck…

Framaxel: 1700 kg
Bakaxlar: 3160 kg

Perfekt! Nu kan vi ju lasta 40 kg i vårt stora och fina skoter garage med en lastvikt på 450 kg! ….

Men nej, det funkar inte ens att åka med tomt garage, för vi provade även det scenariot. Vi rensade ut mycket saker och stuvade om resterande ting framför bakaxlarna och lyckades få ner övervikten på bakaxeln till ungefär 200 kg samtidigt som vikten på framaxeln fortsatt låg på 1700 kg.

Carthago har fortfarande inte erkänt detta problem utan svär sig fria med att totalvikten var korrekt när den lämnade deras fabrik. De verkar tycka att vi ska skylla oss själva som åker runt med extrautrustning på bilen och skoter garaget är byggt för UPP till 450 kg vilket baseras på hur mycket man har i husbilen i övrigt. Så om vi t.ex. skulle åka med tomma tankar, tomma skåp och endast föraren i bilen (lämpligtvis mycket kort och undernärd) så skulle det ju kunna gå… (?)
Extrautrustningen som inte satt på bilen när den lämnade fabriken väger 116 kg och skulle i så fall ge oss en lastvikt på ungefär 150 kg på bakaxeln, vilket även det känns riktigt snålt på en bil i vår prisklass.

Problematiken med att ständigt överbelasta en axel resulterar i slitage som i värsta scenario kan knäcka axeln. Ett ytterligare problem som uppstår är att däcken som sitter på husbilen är gjorda för att klara samma vikt som axeltrycket tillåter och inte mer! Detta kan resultera i felaktigt slitna däck som leder till att man oftare måste byta däcken. Däckexplosioner är ytterligare en bieffekt man inte vill uppleva.
Vid en olycka kan faktiskt försäkringsbolagen neka utbetalning om axeltrycken är felaktiga och kan ha bidragit till olyckan, som exempelvis en olycka till följd av en däckexplosion.
Vid en vägkontroll med fordonsvåg kan man få dyra böter och i värsta fall förlora körkortet, beroende på hur mycket övervikt man har på sina axlar. Det spelar ingen roll om totalvikten är okej, om inte axelvikten är rätt. Men självklart har du större chans att slippa undan en axelvägning om totalvikten stämmer. Allt detta sammantaget är risker som vi absolut inte vill ta varje dag.

Extrautrustningen vi har kan väl till större del räknas som standardutrustning på denna typ av bil:
3:e bodelsbatteri, 2 solpaneler, hydrauliska stödben, parabol, markis, AC i bodelen, fekaltank, dragkrok, cykelställ och durkplåt i garaget.

Alla försäljare och återförsäljare vi pratat med är chockade när vi berättar om detta stora viktproblem. Vi har föreslagit att de ska väga axeltrycken på bilarna som de har till försäljning, men det vill dom inte – för tänk om de upptäcker samma problem? Då måste de ju fortsätta att mörka detta konstruktionsfel – medvetet. Ni vet de där små finstilta orden som finns med i kontrakt? Där står det att varje köpare själv ansvarar för att väga bilen innan ett köp. Vi trodde inte att det var en nödvändighet att väga en husbil i denna prisklass och av detta kända kvalitetsmärke, men där blev vi motbevisade. Vi fortsätter att stöta på och kommer att hålla er uppdaterade om vad som sker, om nåt sker.

Utöver detta har vi haft två vattenläckor; en i ena sovrumsfönstret och en i taket som båda håller på att lagas i skrivande stund. Eftersom vi bor i husbilen har det varit lite besvärligt, särskilt då det regnat nästan dagligen här! Först tejpade vi takluckan i toaletten och i sovrummet – men då det fortsatte att välla in vatten tejpade vi på en presenning över hela taket… Då blev det åtminstone tätt.

Vad händer nu då?
Vi hade ju tänkt att utveckla vårt resande genom att placera en skoter eller motorcykel i vårt stora garage – en omöjlighet.
Så vi bestämde oss efter mycket funderande för att göra något radikalt. Vi försöker nu att byta in husbilen på en firma i Tyskland till en “plåtis”. Ja, du läste rätt; en P L Å T I S ! ! ! !

Närmare bestämt en Malibu Van Charming GT 640 LE
Vi kommer att behöva rensa och avvara en hel del saker, men ja, vi ska flytta in i en plåtis och leva “van life” på heltid. Vi ser nästan bara fördelar med detta. Först och främst behöver vi inte ha en motorcykel med oss eftersom vi kan åka överallt med en plåtis. Vi kan åka upp i bergsbyarna, parkera vid varenda matbutik som vilken bil som helst, om vi passerar skyltar med vandringsleder kan vi tvärnita och dra på oss kängorna, vi kan enkelt övernatta vid stränder, havet och insjöar. Vi känner att vi helt plötsligt kan åka överallt utan att oroa oss för att vägarna eller campingarna är för små. Känner vi för det kan vi åka ner till Asien och färja över till Australien och Nya Zeeland. Egentligen har vi svårt att se några nackdelar överhuvudtaget – men det blir vi kanske varse om senare. Vi pratade med ett äldre par som efter 8 husbilar insett att plåtis är det bästa alternativet. Om det nu är så att det är det bästa sättet för oss att resa så är vi grymt tacksamma över att inse detta redan efter första bilen!

Malibu Van Charming GT 640 LE
Två pilotstolar, matbord, soffa, kök, toalett/dusch, säng och världen som lekplats. Det ska väl räcka?
Tänk att vakna upp vid havet eller i bergen med utsikt genom alla dessa fönster.

6 kommentarer till “Från slott till koja!”

  • Låter helt fantastiskt med plåtisen. Tråkigt ändå att det ska vara såna problem med större bilar men jag kan hålla med om att dessa är lite “bängliga” ibland. Vi ska försöka kontrollväga vår igen nu i år. Vi gjorde det förra året men då var det inga konstigheter men vi har ju en Dethleffs och det kanske är skillnad, vem vet. Hoppas allt löser sig till det bästa för er.

    • Vi får väl tro att det kommer något gott ur detta! Skönt om ni inte har problem med vikten, kanske är det bara Carthago som har problemet eller kanske är det så illa att det bara är just vår bil som är knas… Vi skulle tro att de flesta boggie bilarna har problem, skulle vara spännande att veta.

  • Störst är inte alltid bäst. Efter 4 månader i vår 8m Mc4 har vi upptäckt att det går bra att bo med 3 stora hundar. Nu har vi tyvärr låtit en av hundarna somna in (cancer). Aldrig några problem under alla år vi haft den. Köpte den 2013. Tror att denna längd är det längsta man kan ha ute i Europa, om man vill köra på mindre vägar. Mycket bil för billig peng och rejäla detaljer som håller. Nej,vi har inget garage och känner att det gäller att tänka till när man packar.
    Det ska bli roligt att läsa om hur ni gör och era resor med en plåtas.

  • Vad tråkigt att läsa om Unkas, det är ett tufft beslut att behöva ta. 8 m låter också för långt, 7 skulle vi nog sätta gränsen vid för större framkomlighet 🙂 Kul att ni varit nöjda i alla år, vi hoppas att vi känner så med vår nr.2.

  • Det där lät inte så trevligt. Vi har haft en Euramobil som var 9 meter. Vi vägde aldrig den så. Därför kan jag inte säga om vi hade samma problem med den. Vi har haft ganska stora bilar och de har varit perfekta för oss på semestern och att långligga med. Vi bodde fastuppställd i Euran i nästan 2 år. När vi nu ska ut och resa på heltid i 10 år och se allt vi inte sett så insåg vi att vi behövde en mindre bil. Vi tittade länge på plåtisar men fastnade tillslut för Hymer 504 som är 620 cm lång, max 3500 kg, 222 cm bred och har överlägsen lastvikt/utrymme mot plåtis. Isolering mm är också annorlunda. Vi såg bara fördelar med den. Dessutom är den lättparkerad då den går in i en parkeringsruta. En annan fördel med att gå ner till en mindre är även bränsleförbrukningen. Hoppas det löser sig och att ni hittar en bil som passar er och era behov, för det är trots allt det som är viktigast. Kolla in på vårt instakonto eller vår blogg.

  • Vår bil är som du skriver perfekt när man ligger still men den tar oss inte dit vi vill allra mest! Vi ska kolla upp Hymern och se om det kan vara ett alternativ för oss. Ska slå en kik på er blogg och se vad ni hittar på 🙂 Ha det fint!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *