Långliggare, kortliggare eller limboliggare?

Europa, Husbil, Plåtis

Vilken sorts människor vill övervintra i södra Europa med husbil, husvagn eller plåtis? I dagens inlägg skär vi alla över samma kam – så ta det med en nypa salt! Vi har delat upp övervintrarna i 3 grupper.

husbil, parkering, örnsköldsvik
Även i Örnsköldsvik hade vi problem att hitta en parkering, stor nog, för oss.

Långliggare

Långliggarna äger de stora husbilarna som gärna är 8 meter plus. Utöver sin relativt stora boendeyta har de ofta markis och markismatta som komplement. Dessutom har de ofta medtagit motorcykel, vespa eller en “smart car”, på släpkärra eller i husbilens garage. Långliggarna åker, mer eller mindre, raka vägen från Sverige till sin förbokade camping i Sydeuropa. Gärna samma camping som året innan.
Vissa varierar sin övervintring med två olika campingar under de 4-6 månaderna.
Sightseeing sker med sitt medtagna fordon i närområdet.

Kortliggare

Kortliggarna är de som sällan förbokar sina övernattningar eftersom de ständigt är i rörelse. En natt här och där är det sällan problem att få tag i. Här är husbilarna gärna 7 meter eller mindre. Till denna grupp hör de nyfikna och spontana resenärerna som gillar variation och privatliv. Dessa tror vi gärna övernattar på stränder, vid vatten och i naturen. Kortliggarna besöker svåråtkomligare destinationer med husbilen eller plåtisen som bergsbyar, turistvägar, naturreservat och nationalparker. Camping och ställplats används endast i servicesyfte för hygien, el samt tömning och fyllning av tankar.

Limboliggare

Sista gruppen är limboliggarna som befinner sig mitt emellan de andra grupperna. Uttrycket är kanske i grövsta laget, men endast av följande anledning; att här hittade vi oss själva! Till denna grupp hör de som har för stort ekipage för att leva som kortliggarna, men önskar att de kunde det. Hit hör likaså de som har för små ekipage och vill leva som långliggarna. Är man fler än en person som långligger på camping så vill man gissningsvis ha större boyta, så att man slipper att träta på varandra. Större ekipage begränsar besöksmålen och övernattningsplatserna eftersom vägarna är för små och ofta av sämre kvalitet. Dessutom riskerar man att köra fast eller råka ut för att backa där det inte finns någon möjlighet att vända. Risken är att man istället hamnar på parkeringar vid matbutiker eller köpcentrum natt efter natt.

Sverige, kor, kossor, tjur
Vi vill gärna kunna ta oss fram på vägar där man kommer ut i naturen.

Tillägg…

Självklart finns säkerligen människor som är nöjda med sitt val av ett stort mobilt hem och är nöjda med att t.ex. ta sig till lättåtkomliga sevärdheter och guldkorn med stora parkeringar. Sen finns det nog även de som tycker att det går alldeles utmärkt att långligga med ett mindre mobilt hem också. Som vi skrev i början av inlägget, man får ta detta med en nypa salt. Men i det stora hela är detta uppfattningen som vi har fått efter möten med olika människor under en säsong i Spanien och Portugal. Innan du gör ditt val av husbil, husvagn eller plåtis så kan det vara en god idé att fundera på vilket sätt du vill resa på. Vi ville, som de flesta, ha hela paketet! Vår önskan var att ha en stor husbil med rejäl boyta. Vi visste dessutom att vi inte skulle vara nöjda som långliggare – men vi trodde inte att en stor husbil skulle begränsa vårt resande som det har gjort. Därför ska det bli så befriande att byta in vår bamsebuss mot en liten plåtis om två dagar!

7 thoughts on “Långliggare, kortliggare eller limboliggare?

  1. Jag gillar inte att placeras i fack eller etiketteras. Så jag ser ert inlägg som en stor skål med salt 🙂 Vi passar inte in i nån av era grupper. Ska bli kul att följa er resa med nya hemmet.

  2. Vi är inte förvånade över dina känslor. Fast från vår sida är det inte mer illa menat än att kalla någon ex. turist, husbilist eller artist. 😉 Vi får hoppas att ingen långliggare tar illa vid sig!

  3. Hade nog inte klarat av att alltid bo i en plåtis, men det ska bli intressant att se hur det går för er del. Men för kortare semesterresor ser jag en plåtis som ett bra alternativ.Lycka till med bytet.

  4. Ja, det ska minst sagt bli spännande – även för oss. Ska bli skönt att få packa upp sina saker igen, precis som ni gör nu. Fast vi får nöja oss med mindre. Men “less is more” säger dom ju…vi får se 🙂

  5. Hej Tina & Bengt! Vi kommer följa era äventyr i plåtis, spännande att se övergången till minimal boyta
    & utfallet på den kompromiss detta innebär. Vi har själva en Frankia på 8,5m men sneglar på ”smarta”-
    Plåtisar så fort tillfälle ges. Lite tokigt att en välkomponerad plåtis har samma lastvikt som våran 5-tonnare(lite väl x-tra utrustad av 1:a köparen) skulle teoretiskt kunna lasta lika mycket i en plåtis som
    vår Frankia…..(oaktat volym) eftersom alla husbilar är en kompromiss så måste det tilltänkta användandet avgöra valet.
    Med vänlig hälsning, Jocke & Cathy-Åkersberga

  6. Ja, de små plåtisarna är otroligt genomtänkta och välplanerade. Vi fick hem vår idag och har redan fått in en hel del saker i skåp och lådor. Vi hade mer lastvikt i förra bilen sett till totalvikten men sett till axelvikten var vi körda från start… Konstigt att det ska vara så i den storleks- och prisklassen. Ni får gärna hålla oss uppdaterade om ev byte! 🙂

    1. Det ska vi göra……men vi skyndar långsamt och följer er resa tills dess!
      Med vänlig hälsning, Jocke & Cathy

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *