plåtis, husbil genom pyrenéerna, bila genom pyrenéerna, carthago 640 LE charming gt

Pyrenéerna – via Arette och Canfranc

Europa, Frankrike, Plåtis, Spanien

Att åka genom Pyrenéerna står nog på mångas önskelista. Idag har vi mött husbilar, plåtisar, motorcyklar och cyklar med hederlig pedalkraft. Och vanliga personbilar förstås. Vi lämnade Bayonne och en riktigt usel ställplats i Biarritz (Gabrielle Dorziat) på väg D932 som sedan övergick till D918. Denna väg följde vi ner till Saint-Jean-Pied-de-Port. En lättåtkomlig by för alla sorters fordon, det syns tydligt när vi passerar alla upptagna parkeringar och fullsatta uteserveringar. Det riktigt vimlar av folk i den lilla mysiga byn. Vi åker fort vidare på väg D933 i jakt på lugnare platser. Naturen är grön och lummig. Bergen lurar på långt håll och kullarna guppar upp och ner bredvid oss. Vi tvättade bilen i Mont-de-Marsan häromdagen så att den skulle vara fin inför husbilsresan genom Pyrenéerna.
Aj aj aj, så onödigt av oss. För ända fram till Arette anföll stora moln med mygg (eller vad det var) bilen. Det var så pass mycket att det lät som att det regnade när de träffade vindrutan.

Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike
Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike
Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike
Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike, baggar, får
Dags för nya betesmarker. Stark Norge-känsla på den!
Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike, får
Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike

Innan vi kommer fram till Sauveterre-de-Béarn tar vi av söderut på väg D23.
Vägen är fin och funkar bra att köra även för större husbilar. Problemen uppstår först när man ska ta sig igenom de små och trånga byarna längs vägen. Men det är klart, allt går (utom spädbarn då) 🙂 Vi hade själva inte valt att åka på dessa vägar med vår bamsebuss. Vi skulle bli för stressade helt enkelt och hade inte kunnat njuta av upplevelsen. Dessutom hade vi i så fall ignorerat alla förbudsskyltar mot fordon över 3,5 ton.
Vi byter mot väg D918 och tar sikte på Tardets-Sorholus. Allt är fortfarande grönt och lummigt. Det är mycket boskap och odlingar längs vägen, men bergen lurar långt där borta. Vi fortsätter på samma vägnummer till Arette – och här börjar det hända grejer, äntligen! Härifrån följer vi D918 till Lurbe-Saint-Christau och sedan viker vi av till N134 mot Spanien och Canfranc. Här går kameran varm. Det är så vackert nu med alla höstfärger som blandas med det gröna. Bergen kommer nära inpå oss och solen försvinner bakom topparna. Väg N134 mellan Bidos i Frankrike och Canfranc i Spanien kan vi verkligen rekommendera även för större husbilar. Vi övernattar i Canfranc för att se den speciella tågstationen. Sen bär det tillbaka in genom Pyrenéerna igen! På vår karta med vår reserutt kan ni se
vilka vägar vi har åkt på. Klicka HÄR så kommer ni dit!

Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike
Husbil genom Pyrenéerna, pyreneerna, plåtis, frankrike, fort du portalet
Fort du Portalet som övervakade gränsen mellan Frankrike och Spanien från sista delen av 1800-talet till början på 1900-talet.
Canfranc trainstation, tågstation, pyrenéerna, pyrenees
Canfrancs tågstation under restaurering.

Tågkris vid krigstid

Canfrancs tågstation var en gång i tiden Europas näst största tågstation. En stolthet i de spanska Pyrenéerna. Tågstationen var en viktig länk till Frankrike efter öppnandet 1928. Ett problem som uppstod var Spaniens och Frankrikes spårbredd skilde sig åt. Detta löste man så enkelt man kunde genom ett tågbyte i Canfranc. Spaniens och Frankrikes tåg vände alltid vid tågstationen istället för att fortsätta till grannlandet. Men sen kom spanska inbördeskriget då Franco beordrade att länken till grannlandet skulle stängas. När det kriget var över öppnade stationen åter, men snart var det dags för andra världskriget och tyskarna tog kontroll över Canfrancs tågstation. När det lugnat ned sig i landet och i Europa öppnade tågstationen igen, men utan större succé. 1970 spårade ett tåg ur på den franska sidan av gränsen vilket resulterade i att Frankrike drog sig ur samarbetet och Spanien hade inget val än att stänga ner tågstationen ännu en gång. Nu pågår ett enormt restaureringsarbete som beräknas vara klart nästa höst. Redan nu trafikeras ett fåtal avgångar genom stationen. Vi får väl hålla tummarna för att tågstationen får en längre livslängd denna gång. Och vi har redan bestämt att boka en tågresa när restaureringsarbetet är färdigt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *