Palencia, husbil, ställplats, plåtis

Mer ställplatser med el åt husbilsfolket, tack!

Okategoriserat

Vädret har varit väldigt ostadigt ända sedan vi lämnade Sverige för en månad sen.
Det har lovats sol – och kommit regn. Det har lovats regn – och blivit sol. Hela tiden om vartannat.
Vädret har inte ens varit stabilt en hel dag, det har skvätt på oss nästan varje dag – även om det har varit obetydligt lite så har molnen hindrat solen från att ladda våra batterier ordentligt. Vi hade från början räknat med att stå på landström en gång i veckan. Därför installerade vi ett tredje bodelsbatteri vilket resulterade i 240 AH, vi satte även på en solpanel på 100 W för att kunna toppa upp batterierna. Allt hade ju varit frid och fröjd om det nu faktiskt hade funnits ställplatser och campingar med landström tillgängligt här i Spaniens inland.

Ställplatser med el efterlängtas!

Vi har precis samma bekymmer som vi hade under förra årets övervintringsresa. Vi tackar och bugar för alla avgiftsfria ställplatser och parkeringar för husbilar. Det finns i regel alltid möjlighet att tömma grå- och svartvatten samt fylla på färskvatten och slänga sopor. Men något vi saknar är möjligheten att koppla upp sig på landström. Med ett vacklande väder och för korta transportsträckor skriker våra batterier efter laddning. Vi inser ju att det här kommer inte att funka för oss. Vi vill inte passera upplevelser, byar och städer för att vi måste ladda upp batterierna. Nej, vi vill ju kunna stanna där vi vill. Igår morse lämnade vi Léon oplanerat med batterikris och rattade mot en ställplats med el i Palencia, 1 ½ timme sydväst. Här fyller vi upp med bränsle eftersom ställplatsägaren även äger bensinstationen över vägen. Ställplatsen är gratis och som tack för besväret ser ägaren gärna att man tankar en skvätt. Sagt och gjort. Sedan rullade vi in på ställplatsen och började leta eluttag. Hmm.

Vi kommer i samspråk med ett nederländsk par som hört att ledningarna hade överbelastats två dagar tidigare när natten var kall och alla husbilarna drog på värme. Så typiskt. Lyckligtvis kommer solen fram och laddar upp batterierna lite grann så att vi kan stanna här över natten. Vi tröstar oss med sushi och bubbel – på en tisdag.
Vågar man berätta sånt?

Förutom den tillfälligt bristande tillgängligheten på el har denna ställplats allt och lite till.
Extra allt! Diesel, gasol, badkar för att tvätta hundar, världens första cykeltvätt, tömning av tankar, färskvatten, tvättplats för husbilar med stege för att nå på taket, tvättmaskiner, diskrum, torkställningar, dusch och toalett. Det går att fortsätta i en evighet! Såna här ställen betalar vi ju gärna för att hitta oftare. Vi skulle gärna betala en slant eller två för att fler kommunala eller privata ställplatser skulle kunna erbjuda el. Det tråkiga alternativet blir att ta in på en dyr camping (om det finns någon som har öppet under vintersäsongen). Varför ska man betala lika mycket för en natt på en camping som man gör på ett hotell? Vi sover ju i vårt egna “hus” och lånar toalett och dusch.
Inte ens frukost är inkluderat. Det rimmar inte för oss helt enkelt.

Litium vs bly

Utvecklingen med landström till husbilar lär väl inte ske över natten och därför har vi tagit ett beslut att byta ut våra blybatterier till litiumbatterier. Ett litiumbatteri kan köras, nästan, i botten femtusen gånger. Ett blybatteri kan köras ner till 50% ungefär åttahundra gånger. Ett blybatteri behöver upp till 24 timmars laddning för att nå 100% då de sista 20% tar väldigt lång tid att ladda. Så länge står vi i princip aldrig med landström. Ett litiumbatteri kan vara fullt efter ca 1 timmes bilkörning. Ibland startar vi bilen i 10-15 minuter för att hålla blybatterierna igång. Det hjälper…sådär. Skulle vi ha bilen igång samma tid med litiumbatteri så hinner batteriet laddas upp till ca 30%. Dessa procent kan man ju sedan köra ner till, nästan, botten utan att det skadar batteriet. Ett AGM batteri däremot skadas varje gång det körs ur för mycket. Det bildas beläggningar som är svåra att få bort och som sedan försämrar batteriets funktion.

Priskoll

Ett litiumbatteri är mycket dyrare än ett blybatteri.
Vi pratar om ca 20,000 sek. Men, ett litiumbatteri kan som sagt laddas ur 5000 gånger vilket skulle kunna ge en livstid på, säg 15 år. Ett AGM batteri kostar endast en bråkdel men behöver istället bytas ut vart tredje-fjärde år. Eftersom vi i dagsläget har tre blybatterier och enligt en återförsäljare kan ersätta dessa tre med ett enda litiumbatteri på
130 AH så blir kostnaden nästan densamma i slutändan. Ja, om vi ser långsiktigt på det.

Hur laddningen fungerar

En god beskrivning av hur laddning av litiumbatterier vs blybatterier kan ges genom en liknelse med en vattentank. När man laddar ett blybatteri är det som att fylla ett vattenkärl via en slang i botten.
Först fyller vattnet på fort men i takt med att vattentrycket ökar mot slangen så försvåras påfyllningen. De sista 10-15% är svåra att fylla på eftersom det krävs ett mycket högre tryck eller spänning, men om trycket är för högt skadas vattentanken eller i det här fallet batteriet. Därför har bilens generator en begränsad max spänning för att skydda batterierna och laddningen avbryts ofta för tidigt.

När vi istället pratar om litiumbatterier placerar vi vattenslangen överst i vattenkärlet. Här finns inget motstånd alls, utan vattentrycket är konstant detsamma. När det är fullt slutar det att fyllas på. Inga konstigheter alltså.

Vi tror att litiumbatteri är svaret på vår fråga om att bli mer självförsörjande på el och
ger oss ännu mer frihet i vårt resande! Tankar kring detta välkomnas!

2 thoughts on “Mer ställplatser med el åt husbilsfolket, tack!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *