Vandringsled till Trollsjön

Trollsjön – en magisk vandring!

Europa, Norra Sverige, Plåtis, Sverige, Vandring

Det är inte bara vi som har hört talas om vandringsleden till Rissajaure, eller Trollsjön, nära Abisko och därför är det en bra idé att inte ta sovmorgon den tilltänkta vandringsdagen. Det finns inte stora skyltar vid bilvägen som hintar om var man bör parkera så är man först på plats gäller det att veta vart man ska. Det skulle väl vara fördelen med sovmorgon för då är en lång sträcka av E10:an halvt blockerad av Trollsjöbesökare. Nackdelen kan istället bli att man kanske får gå någon extra kilometer. Väl på rätt plats finns skyltar och en tydlig stig mot Låktatjåkka tågstation. Sen börjar äventyret! Innan vi kom upp till första platån var leden väldigt lerig. Men bara efter en knappa halvtimmen vänder vi oss om mot vår parkerade plåtis som står långt där nere och blir omedelbart belönade med en ljuvlig utsikt.

Vandringsled, vandring, Trollsjön, Norrbotten, Kiruna, Rissajaure

Kvällen innan förberedde vi matsäck inför vandringen så på morgonen knöt vi våra kängor redan kl. 7,30 och gav oss iväg på vandringsleden mot Rissajaure. När vi parkerade var det fyra andra bilar som hade hunnit före oss men vi fick plats i den ena parkeringsfickan och slapp stå halvvägs ner i diket eller på vägen. När vi sedan kom tillbaka ca kl. 14 var raderna av bilar långa och dessutom hindrades trafiken mycket av de som stod med halva bilen på vägen – eftersom de stod på bägge sidor och upptog en fil totalt kunde man inte mötas emellan. Märkligt att man inte löst detta med att grusa upp ett eller två områden då det är en så populär vandring.

Vandringsled, vandring, Trollsjön, Norrbotten, Kiruna, Rissajaure, frukost på fjället

Vi hade planerat att äta frukost när vi kommit fram till Trollsjön, men efter 1 ½ timme kurrade våra magar högt. Vi valde ut en stor sten mitt i solen och njöt av utsikten ner mot sjön Låktajaure. Detta måste vara den absolut bästa utsikt vi någonsin haft under en frukost! Det fanns ingenting att klaga på, inte ens stenen vi satt på kändes hård. När vi var fikade och klara fortsatte vi igenom landskapet med stora, spetsiga skifferstenar. Vi går den tydliga stigen längst åt öster mellan berget och stenarna fram till Trollsjön. Den ger oss en fin utsikt både ner i Kärkevagge (stendalen), framåt och bakåt, även om dalen ser lite ogästvänlig ut härifrån. Det tar oss närmare 3 timmar och 5 km innan vi kommer fram till vårt mål. Ja, hade det inte varit så (ursäkta) jävla vackert så hade vi nog varit där på 2 timmar.

Vandringsled, vandring, Trollsjön, Norrbotten, Kiruna, Rissajaure

Helt plötsligt är vi där 815 m ö h, vid Sveriges klaraste och renaste sjö som råkar vara nästan helt täckt av is! 3 månader om året är Rissajaure isfri och vi är ett par veckor för tidiga för att se hela sjön. När sjön är isfri kan man se ända ner till botten, 36 meter! Trollsjöns turkosa vatten kommer från glaciärerna på bergen Vássecohkka och Biran. Rissajaure är en så kallad steril fjällsjö, varken fisk eller alger lever här, och just därför är vattnet så klart. Men vi är inte besvikna över att sjön inte är isfri under vårt besök. Det ger oss bara ytterligare en anledning att komma tillbaka och få uppleva denna vackra vandring en gång till. Tänk att få se denna vackra dalgång i mitten av augusti också när sommar börjar gå mot höst och grönt byts mot orange/röda toner. Då kanske vi till och med tar oss ett svalkande bad, även om det säkert är nästintill lika iskallt då som nu.

Ser du Reine? Han badade i Trollsjön och blev ren…. 🙂

När vi njutit färdigt av fjällsjön och det börjar fylla på med andra vandrare väljer vi att gå en stig lite längre ner i stendalen. Det känns som att vi går i ett helt annat landskap. Helt plötsligt byttes spetsiga, grå stenar mot ett grönt och blommande vårlandskap med otaligt antal bäckar som visade oss vägen neråt. Vi tog sikte på forskningsstugorna i mitten av dalen och följde sedan en tydlig stig tillbaka till första platån där vi följde samma leriga stig nedför som vi på morgonen gått uppför. Sammanfattningsvis så är detta en otroligt vacker vandring, en av de bästa vi upplevt faktiskt! Vi är glada att vi hade både rejäla kängor och stavar som hjälp. Vi fick gå över ganska stora fält med snö och marken var väldigt blöt emellanåt. Första timmen hade sämst underlag att gå på. Vi hade definitivt behövt ha mer ätbart med oss än ett par smörgåsar och en frukt eftersom vi inte hade ätit någonting innan, detta bidrog såklart till att våra krafter tog slut på vägen. Vattenflaskorna fyllde vi på med iskallt vatten från bäckarna och behövde inte gå törstiga. Vi tog många små pauser och njöt av det fantastiska landskapet åt alla håll. Det går definitivt att göra denna vandring på kortare tid än vi tog på oss – om man måste. 6 ½ timme efter start var vi tillbaka där vi parkerat – helt slut bägge två, men lyckliga som få! Och som så ofta efter fina upplevelser är det svårt att minnas det där som var jobbigt just då.

Vandringsled, vandring, Trollsjön, Norrbotten, Kiruna, Rissajaure

4 thoughts on “Trollsjön – en magisk vandring!

1. Den där Trollsjön lät häftig. Tänk att se botten på ett sånt djup – då kunde man ju bada länge utan o tro att varken fiskar skulle bita en i foten eller sjögräs trassla in sig runt vristerna