Plåtis, Carthago van

Den smutsiga husbilsbranschen

Husbilspraktika

Att slåss mot Goliat är knappast en enkel match. Att när man är stor också måste vara snäll är ingenting som husbilsbranschen tagit i beaktande. När ett företag är tillräckligt stort är det enkelt att avskriva sig från ansvar. De stora företagen vet så väl att vi vanliga människor inte orkar att tjata och bråka i längden – de tröttar ut oss kunder genom att inte svara på samtal eller e-mail och genom att inte återkoppla. Efter två år som husbilsägare har vi redan hört mycket. Nedan följer några exempel som vi själva råkat ut för.

Det ska inte vara så – men det är så…

Fiats originalstänkskydd går inte att montera igen eftersom bilen är för låg. Jag skulle rekommendera er att installera luftfjädring eftersom genomslagsgummit är i botten – något vi aldrig sett förut!

Verkstadschefen på Norrbilar i Eskilstuna.

Våra stänkskydd bak var så nära marken att vi faktiskt backade av dom första månaden. Eftersom vi betalade extra för dessa som utrustning på bilen ville vi ju såklart ha dit dom igen. Vi tänkte i vår dumhet att de måste ha satt på fel stänkskydd. Det skulle visa sig vara rätt och original men när vi ville sätta dit nya uppenbarade sig ett annat problem; att genomslagsgummit låg i botten. Detta skulle vi lösa enklast genom att installera luftfjädring så att de sedan kunde sätta på nya stänkskydd genom garantin. Alternativet var att sätta på andra stänkskydd och inte Fiats original. Detta återkommer vi till längre ned.

Vi kan sätta fast listerna men de kommer att lossna igen. Myggnäten och mörkläggningsgardinerna i takluckorna är svåra att skjuta fram och tillbaka på alla bilar och vi kan inte göra så mycket åt det.

Verkstadschefen på Caravan i Eskilstuna.

Inredningen pallar inte trycket. Lister lossnar, myggnät och mörkläggningsgardinerna i takluckorna är mycket svåra att dra fram och tillbaka – för att inte tala om den stora sidodörren som kräver enorm kraft för att stänga. Den ena brännaren i köket sotar som bara den vilket fläckar ner både spisen och köksutrustningen. Och detta ska vi som ägare till dyra campingfordon bara acceptera – för att ingen har varken kunskap eller lust att åtgärda problemen. Och för att husbilstillverkarna väljer billiga och ogenomtänkta lösningar. Visst är det smågrejer men om du t.ex. köpt en marängtårta och marängen är blöt på halva tårtan så går du tillbaka till bageriet och får antingen ekonomisk ersättning eller en ny tårta. Svårare är det inte när man handlar av små företag. Inte fasen skulle vi under bageritiden fått för oss att svara kunden att marängtårtan inte ska vara blöt men att kunden bara ska acceptera att den är det. När vi hämtade ut vår plåtis efter vårens service blev det lite missförstånd då vi ej fick redovisat vad som gjorts på bilen. Husbilsfirman skulle beställa hem vissa saker och även kolla upp ett garantiärende med Carthago och trots att nu hela sommaren har passerat har de tyvärr fortfarande inte återkopplat till oss med en ny tid.

Det ska vara så…

Besiktningsorganet har gjort fel, det är besiktningsmannens personliga åsikt eller så har besiktningsmannen mutats.

Verkstadschefen på Norrbilar i Eskilstuna

Bladfjädrarna är raka, genomslagsgummit är i botten och vid en trafiksäkerhetskontroll hos ett objektivt besiktningsorgan får vi nedslag på fjädringen eftersom den inte existerar. Fjädringen får sämsta möjliga betyg: Den är stum redan vid vikten 3,300 kg trots att chassit ska klara en vikt på 3,700 kg utan tekniska åtgärder. Trots detta påstår Fiat att det inte är något fel på fjädringen – ja, fast Eskilstunas Fiat Professional verkstad var först med att påtala problemet för oss. Nu när vi inte har någon lust att själva bekosta luftfjädring (utan tycker att Fiat ska göra det då bilen inte klarade trafiksäkerhetskontrollen och endast är 1 år gammal) så är det helt plötsligt inget problem längre enligt verkstaden! Och inte behöver vi längre luftfjädring heller – om vi inte själva vill ha det – och ändock kvarstår problemet med stänkskydden. Verkstaden kan fortfarande inte montera dit originalstänkskydden eftersom genomslagsgummit är i botten…men ändå ska det vara så? Värt att nämna kan också vara Norrbilars personangrepp mot oss då det påpekades att vi själva kanske var problemet eftersom vi haft problem med även vår förra husbil. Då handlade det om viktproblem och verkstaden var aldrig inkopplad i ärendet. Viktproblemen kan du läsa mer om längre ned.

Trafiksäkerhetskontroll, plåtis
Fjädring, Fiat Ducato, plåtis

Garantin gäller inte för att…

Plåten kan inte bara lossna – ni måste ha kört på något.

Verkstadschefen på Norrbilar i Eskilstuna.

En blåsig kväll i spanska Pyrenéerna hördes en konstigt ljud. En plåtbit under bilen vibrerade. Med ett enkelt ryck lossnade en 15×15 cm stor plåtbit som täckte bränsletanken. Men det går inte på garantin – för vi hade nog kört på något och därför slitit bort plåten. Fast vi hade ju märkt tydligt om vi hade kört på något! Men att argumentera med Fiat Professional verkstaden i Eskilstuna är det ingen mening med. Vill vi fixa plåten får vi betala ur egen ficka. Så vi kör med ideologin att det som inte syns finns inte.

Värsta bemötandet

Vinnare för värsta bemötandet blir en husbilsfirma i Enköping. När vi hämtar ut vår helt nya plåtis är den inte städad och trasiga detaljer som vi påpekat sedan tidigare är inte åtgärdade. När vi skriver kontraktet med kundmottagaren på verkstaden stämmer det inte med vad vi kommit överens om med säljaren. Kundmottagaren misstror oss, gratulerar aldrig till köpet och gör upprepade fel i kontraktet som vi får lov att rätta till i efterhand. Dessutom misslyckas hon inte mer än två gånger med att beställa hem vintertäcke (isolermatta) som skulle ingå i utrustningspaketet och som vi 3 månader senare fortfarande är oense om vem som ska betala. Tids nog fick vi de gratis enligt överenskommelse.

Jag hann inte städa ur bilen.

Verkstadsarbetare på Lindströms i Enköping efter en installation där vi själva fick blåsa ur vår nya plåtis med tryckluft. Värt att nämna är att de har städpersonal till just detta syfte.

Jag vet inte om det är mitt problem att lösa.

Verkstadsarbetare på Lindströms i Enköping när vi för andra gången påpekar att en 30 cm x 30 cm stor yta på lacken är skrovlig och vi önskar att de polerar där. (På vår NYA bil)

Viktproblem

När vi hade stora bamsebussen hade vi enorma problem med vikten! Den historien kan ni läsa allt om HÄR. Eftersom vi själva gråimporterat husbilen fick vi lov att ta kontakt med den tyska firman som vi köpt husbilen av. Men eftersom det inte var en auktoriserad Carthago återförsäljare behövde de inte varken hjälpa oss eller vidta åtgärder enligt EU-lagar. Vi fick fin kontakt med en återförsäljare nära Flensburg som verkligen försökte föra vår talan vidare till Carthago eftersom kontakten alltid måste gå via återförsäljare. Tyvärr kom vi ingenstans i vår kamp mot Goliat och det var början på vårt byte till vår nuvarande husbil – en liten plåtis. Vi kände oss inte i denna veva tillfreds med att ha gråimporterat husbilen själva pga alla språksvårigheter som följde. Efter att nu hela sommaren bråkat med Fiat i Sverige och på svenska så känner vi att vi varken får mer eller mindre hjälp på hemmaplan – gråimporterad eller ej.

Har du själv upplevt problem och otrevligheter inom husbilsbranschen? Och hur löste det sig i så fall? Kommentera gärna!

4 thoughts on “Den smutsiga husbilsbranschen

  1. Vi som står i begrepp att köpa en plåtis, vågar man det är frågan. Att en ny husbil som kostar mer än hela vår skogsgård har fel från början är katastrof, får man då inte hjälp av den som sålt bilen är ännu värre.

    1. Tyvärr är det den trista sanningen. Om man köper husbil/plåtis/husvagn är det en ren förlustaffär – ekonomiskt sätt. Vi läste massor innan vi köpte vår första men problemet var att vi aldrig frågade andra husbilister om vad man ska tänka på inför ett köp. Det finns riktigt bra forum på nätet, som t.ex. husbilsklubben där man kan få många goda råd. Man får räkna med att försäljare kommer att fokusera på det positiva och vifta bort viktiga saker som lastvikt. Det är väl vårt bästa råd, att se till att vara väldigt påläst! Passa också på att väga bilen hos ett besiktningsorgan eller vägvåg under provkörningen – vikten på pappret stämmer sällan! Avslutningsvis måste vi ju även slå ett slag för husbilsresande, man får se så mycket mer än på en vanlig flygsemester. Vi älskar husbilslivet trots dess baksidor!

  2. Hej, vi är inne på tredje bilen på lika många år. Ständiga problem i stort o smått. Första bilen köpte vi privat. Andra bilen i Stockholm, en firma i Bro. Den tredje hos Bengt i Örkelljungga, helt enkelt för att där har vi fått bästa tänkbara hjälp med alla problem. Klart är att många bilar säljs utan att vara helt ok. Då är man helt beroende av säljaren. Med Bengt ordnar sig allt.

    1. Så gött att ni hittat en husbilsfirma som ni får hjälp av. Kanske är det värt att åka några extra timmar för att hitta det, men man vill ju gärna gå nästgårds annars. Och man är ju, som du skriver, verkligen helt beroende av återförsäljaren när någonting inte fungerar. Som privatperson kommer man ingenstans!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *